מרוויח ולא רואה את הכסף? מה לבקש מרואה החשבון שלכם #1

מאת: רואה חשבון אורן שומינוב

מרוויח ולא רואה את הכסף? מה לבקש מרואה החשבון שלכם #1 - שומינוב - לוי משרד רואי חשבון

דמיינו מצב בו אני אחראי על הכסף שלכם, אני זה שיודע בדיוק כמה הכנסתם החודש, כמה נשאר לכם, האם עליתם או ירדתם ביחס שבין המשכורות להכנסות, מה כמות ההתחייבויות שנותרה לכם והאם מותר לכם לקחת עוד הלוואה ואם מותר לכם לקחת עוד הלוואה מה גודל ההחזרים החודשיים שמותר לכם להתחייב אליהם. מן הסתם אם כמות המידע הזאת הייתה בידיי, סביר להניח שהיינו מדברים כמעט כל יום או לכל הפחות אחת לשבוע.

לרואה החשבון שלכם יש את כל הנתונים. יחד עם זאת מאחר והדברים שרשמתי מצריכים ממנו עבודה נוספת ויוזמה, את רוב מה שאתם הולכים לקרוא אתם לא מקבלים כיום וסביר להניח שאם לא תבקשו לא תקבלו אותם לעולם.

לכן החלטתי לרשום לכם את הטיפים לעבודה נכונה מול רואה החשבון שלכם, כך שהידע שנמצא אצלו יהיה גם אצלכם ובאמצעותו תוכלו לקבל החלטות נכונות יותר שיקדמו את העסק שלכם לכיוון הנכון:

1. פגישות רבעוניות – תאמו מראש ביומן לכל השנה מדי רבעון פגישה רבעונית עם הרואה חשבון, אחרת בדרך כלל תשכחו ולרוב תזכרו בדצמבר כשכבר מאוחר מדי לעשות שינויים. רשמו מראש ביומן כדי שגם לרואה חשבון לא יהיו תירוצים.

2. מחלקות / רווחיות – לעסקים רבים מחלקות שונות, לדוגמא לסוכנות רכב שמוכרת רכבים חדשים יש גם מחלקת טרייד אין או מכללה שגם מעבירה קורסים אך יש לה גם הכנסה מהשכרת כיתות או קוסמטיקאית שגם מטפלת וגם מוכרת חומרים, אומנם זו עבודה הרבה יותר מורכבת לרו"ח אך אם אתם רוצים להיות באמת בשליטה, אתם חייבים לבקש מהרו"ח שיפריד לכם את ההכנסות וההוצאות לפי מחלקות כי רק אז תדעו באמת מה רווחי ומה לא ואיפה ניתן לשפר או מה כדאי לסגור, אחת הבעיות של עסקים זה שהם לרוב ניזונים ממספר גורמי הכנסה אך אין להם מושג באמת מה רווחי ומה לא כי כל ההוצאות וכל ההכנסות מעורבבות לקומפוט פירות אחד ענקי.

3. פסיבי או אקטיבי – בחרו רואה חשבון אקטיבי, כזה שיוזם פניה אליכם אם הוא רואה קפיצה חדה במשכורות, ברכש או בכל דבר שחורג מהרגיל. רואה חשבון שלא מתקשר אליכם כשיש שינויים משמעותיים לא חי את העסק שלכם ולכן הוא לא באמת עוזר לכם לנהל אותו פיננסית נכון, רו"ח טוב הוא כזה שמעורב, רואה מה קורה אצלכם וממליץ מה לעשות.

4. מחליט או ממליץ – חפשו רו"ח שלוקח אחריות על ההמלצות שלו, אחד שמראה לכם את כל האפשרויות, מברר אתכם את הצרכים כשצריך לקבל החלטות כגון רכישת רכב בליסינג או הלוואה או בסוג הריבית שיש לשלם על הלוואה שמציעים לכם לקחת ובסופו של דבר אומר לכם באופן אסרטיבי מה הכיוון שעליכם לבחור בו. רו"ח שנותן לכם את כל האפשרויות ולא ממליץ דבר פשוט לא לוקח אחריות על העסק שלכם ועל ההחלטות שלו- הוא חושש שאם ימליץ לכם תכעסו עליו בעתיד. אחד שמפחד מטעויות כנראה לא בטוח בהמלצתו ואולי כדאי לכם לבחור מישהו מקצועי יותר, לעולם לא תגיעו לרופא שייתן לכם לבחור בין כמה אפשרויות, נכון?!

5. דרשו לקבל שאלות – אם כל חודש אתם שולחים חשבוניות ולא מגיעה אף שאלה כנראה שגם אף אחד לא מסתכל מה ההוצאות או ההכנסות שייצרתם, מנהל חשבונות שלא שולח מייל עם בירור על הוצאה כזו או אחרת כנראה שלא בודק ביסודיות כי כמעט כל חודש אתם מייצרים הוצאות שהמנהל חשבונות שלכם לא הכיר. לעיתים כתוב על החשבונית "רפי לוי" ולא ברור במה מדובר או שמוגשת חשבונית שנראית כמו הוצאה אישית כגון ,"צימר בגליל" ואילו אתם לנתם בצפון כי היו לכם יומיים מכירות רצופים ומשרדכם בכלל בבאר שבע.

6. גרף חודשי / רבעוני של הוצאות עיקריות – המלצה חשובה שתעזור לכם לנהל את העסק שלכם בתשומת לב רבה היא יצירת גרפים חודשיים של ההוצאות העיקריות שלכם בעסק וגם גרף של הכנסות כמובן. סקירה של העסק לפי גרפים עיקריים יראו לכם מיד היכן יש חריגות לטובה או לרעה. לדוגמא, עליה במשכורות ללא שינוי בגרף ההכנסות תראה על חוסר יעילות או בזבוז משאבים של כוח אדם. האפשרויות הן רבות. כל מה שאתם צריכים הוא לבקש מהרו"ח את הנתונים בפורמט אקסל ותוכלו לבצע חתכים ופילוחים ואם הרו"ח שלכם לא יכול לעשות זאת עבורכם בקשו ממנו דוח הכנסות והוצאות חודשי, אמור להיות לו דוח כזה אחרי כל 15 לחודש.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן