מרוויח ולא רואה את הכסף? מה לבקש מרואה החשבון שלכם #2

מאת: רואה חשבון אורן שומינוב

מרוויח ולא רואה את הכסף? מה לבקש מרואה החשבון שלכם #2 - שומינוב - לוי משרד רואי חשבון

דמיינו מצב בו אני אחראי על הכסף שלכם, אני זה שיודע בדיוק כמה הכנסתם החודש, כמה נשאר לכם, האם עליתם או ירדתם ביחס שבין המשכורות להכנסות, מה כמות ההתחייבויות שנותרה לכם והאם מותר לכם לקחת עוד הלוואה ואם מותר לכם לקחת עוד הלוואה מה גודל ההחזרים החודשיים שמותר לכם להתחייב אליהם, מן הסתם אם כמות המידע הזו הייתה בידיי, סביר להניח שהיינו מדברים כמעט כל יום או לכל הפחות אחת לשבוע.

לרו"ח שלכם יש את כל הנתונים. יחד עם זאת מאחר והדברים שרשמתי מצריכים ממנו עבודה נוספת ויוזמה, את רוב מה שאתם הולכים לקרוא אתם לא מקבלים כיום וסביר להניח שאם לא תבקשו לא תקבלו אותם לעולם.

לכן, החלטתי לרשום לכם את הטיפים לעבודה נכונה מול הרו"ח שלכם, כך שהידע שנמצא אצלו יהיה גם אצלכם ובאמצעותו תוכלו לקבל החלטות נכונות יותר שיקדמו את העסק שלכם לכיוון הנכון:

1. המלצות לפעולה – בקשו מרואה החשבון שלכם להיות מעורב ולתת לכם הצעות לפעולה לא רק אחת לרבעון, התקשרו ושאלו אותו בעקבות הגרפים שלכם איך אתם יכולים לצמצם תשלומים לביטוח לאומי או מה כדאי לכם לרכוש כציוד או להיעזר בספקים, בקשו ממנו להיות מעורב בניהול העסק, אחרי הכול יש לו את כל הנתונים של העסק שלכם מול העיניים ולרוב העסקים אין מנהל כספים בתוך העסק.

2. רווחיות ענפית – אם זכיתם ויש לכם רו"ח ותיק או בעל משרד גדול תוכלו לחלוב ממנו את הנתון של הרווחיות בענף שבו אתם נמצאים ואם אתם במיעוט בקשו ממנו לדעת מה תוכלו לעשות כדי לשפר, זה אומנם נשמע טריוויאלי אך דעו כי למעשה לרו"ח שלכם יש המון כלים לעזור לכם. הבעיה היא שזו טרחה עבור רבים מרואי החשבון לעשות את זה עבור כל לקוח ולקוח ולכן אתם צריכים לדחוף אותו לעזור לכם.

3. ניצול הטבות המס – אל תחכו לסוף השנה כדי לנצל את הטבות המס, בפגישות הרבעוניות שלכם בקשו מהרו"ח לדעת מה הצפי מס שיהיה עליכם לשלם, אולי עליכם להגדיל את המקדמות או להפריש כספים גדולים יותר לקרנות השונות, המסר הוא פשוט – אל תחכו לרגע האחרון כי אז ייתכן ולא יהיה לכם את התזרים הנחוץ כדי לנצל את מלוא הטבות המס.

4. הפרשות לפי חוק לעובדים – מיותר לציין אך לפעמים הכדור נופל בין הרו"ח לסוכן הביטוח או למי שמטפל לכם בהפרשות. כמו שאתם יודעים, לא תמיד מדובר באותו גוף. זכרו מדי חודש לעדכן עובדים שהגיעו מועד ההפקדה אך אל תשכחו גם להודיע על פיטורים אחרת ימשיכו לחסוך עבורכם, עיברו מדי חודש על הרשימה בקפידה.

5. עדכונים לגבי חוקים חדשים – חוקי העבודה משתנים השכם והערב, אל תתביישו בקשו מהרו"ח לעדכן אתכם בתקנות וחוקים רלוונטיים. למרבית רואי החשבון אין מגזין או ניוזלטר כדי להתעדכן ואם לא הצלחתם לשכנע את הרו"ח שלכם לייצר אחד שכזה אני בטוח שתוכלו להירשם לניוזלטרים שונים באינטרנט שישמחו לצרף אתכם לרשימת תפוצה ושיעדכנו אתכם בנושא זה.

6. האם רק מנהלת החשבונות מכירה את העסק שלכם או גם הרו"ח – אם כשאתם מתקשרים לשאול שאלה, אז הרו"ח מגמגם ואילו מנהלת החשבונות עונה מהר זה רק מסביר לכם מי באמת מכיר את העסק שלכם, אל תתביישו- בקשו מהרו"ח להיות מעורב יותר, להכיר את העסק שלכם, ערכו עמו תאום ציפיות. 

7. ביקורים בעסק שלכם – כמו שלא קונים אוטו בטלפון כך גם אי אפשר להכיר עסק ולייעץ לו מבלי שמבקרים בו אחת לשנה לכל הפחות, גם אם יש לכם רו"ח מכובד במשרד יוקרה תבקשו ממנו לטרוח ולבקר אתכם מדי פעם, מבט אחד בעסק שלכם ישנה את כל התפיסה שלו גבי העסק שלכם, כיום גם מנהלי בנקים עושים זאת, אז על אחת כמה וכמה הרו"ח שלכם גם יכול.

אל תזלזלו בכסף שלכם אתם עובדים מספיק קשה בשבילו, בימי ראיתי כל כך הרבה טעויות בניהול כספים שניסו להיפטר על-ידי לקיחת הלוואות, מכירות רבות יותר ועוד שיווק, סתמו את החורים בדלי לפני שאתם מחפשים פתרונות בזק.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן