ההבדל בין דו"ח תזרים מזומנים לדו"ח רווח והפסד

מאת: רואה חשבון אורן שומינוב

ההבדל בין דו"ח תזרים מזומנים לדו"ח רווח והפסד - שומינוב - לוי משרד רואי חשבון

כל מי שמנהל עסק חייב להכיר היטב את שני הדוחות החשבונאיים אשר נקראים דו"ח רווח והפסד ודו"ח תזרים מזומנים. מדובר בדוחות חשבונאיים בעלי חשיבות רבה ואי הבנה של הדוחות עלולה להביא לקריסת העסק אפילו אם מדובר בעסק רווחי!! נשמע קצת תמוה כיצד עסק רווחי יכול לקרוס מבחינה כלכלית אך בדיוק בשביל זה חשוב להבין את המשמעות של הדוחות וגם לחדד את ההבדלים ביניהם.

דו״ח רווח והפסד הוא דוח חשבונאי אותו מכינים רואי החשבון והוא מציג את פעילות העסק בתחום הכספים. כמובן שלצורך הפקת הדו״ח חייבים לתחום את הפעילות לזמן מסוים ולכן יש לנו דוחות רבעוניים או דוחות שנתיים. לא נסבך אתכם במילים גבוהות ולא נדקדק במושגים החשבונאיים – זהו פשוט דו״ח המציג לכם סיכום הפעילות הכספית.

דוח תזרים מזומנים הוא דוח המציג את תנועות המזומנים בפועל בתקופת זמן נתונה. 

החשיבות הגדולה של הדו״ח היא שהוא אמצעי בעזרתו ניתן לראות האם לחברה יש יכולת לייצר מזומנים ולפרוע חובות.

ההבדלים בין הדוחות

שני הדוחות חשובים וכאשר פונים לייעוץ פיננסי חייבים לנתח את שניהם. אך בכל זאת ישנם הבדלים בין הדוחות.

נניח והעסק שלכם עוסק במכירות והפקתם חשבונית גדולה ללקוח. החל מרגע זה דו״ח רווח והפסד מציג את סכום החשבונית כהכנסה, אך האם זה אומר כי קיבלתם את הכסף בפועל והוא זמין עבורכם למימון פעילות העסק? כלל וכלל לא. בהחלט יתכן שהלקוח משלם לכם בשוטף פלוס 90 וייקח עוד זמן עד שתקבלו את הכסף בפועל (ובינתיים תשלמו מע״מ על החשבונית). דוגמה זו ממחישה לנו היטב את הצורך בשני הדוחות – אם לא קיבלתם את הכסף בפועל הוא לא יופיע בדו״ח תזרים מזומנים למרות שהוא יופיע בדו״ח רווח והפסד.

דו״ח תזרים מזומנים בעצם הופך להיות כלי חשוב בתכנון הוצאות העסק (ניהול תזרים מזומנים). בעזרתו אתם יכולים לתכנן נכון את התשלומים השונים שעליכם לעשות בהתאם לכניסת המזומנים. אם תסתמכו אך ורק על דו״ח רווח והפסד בהחלט יתכן שתגיעו למצב בו הדו״ח יציג תמונת מצב של עסק רווחי אך בפועל לא יהיו לכם המזומנים לשלם את הוצאות התפעול השונות של העסק עד אשר תגיעו לקריסה.

90% מהעסקים שנסגרים במדינת ישראל נסגרים עקב בעיות של תזרים מזומנים ולאוו דקווא בגלל הפסדים.

לכן, חשוב מאוד לדעת לנהל נכון את תזרים המזומנים של העסק.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן